Kaseta rowerowa – jaką zakupić?

Jednym z niezbędnych elementów roweru jest kaseta rowerowa. To dzięki niej oraz przerzutkom możemy zmieniać przełożenia. W rowerach stosuje się różnego rodzaju kasety rowerowe, które różnią się pomiędzy sobą przede wszystkim liczbą zębatek oraz rozstawem i kształtem zębów. Jak dobrać odpowiednią kasetę rowerową?

Kaseta rowerowa, która nazywana jest także wielotrybem rowerowym, jest zestawem tylnych zębatek rowerowych. Jest montowana na bębenku tylnej piasty i jej zadaniem jest przekazywanie napędu z łańcucha na koło. Do produkcji kaset najczęściej wykorzystuje się stal lub aluminium.

Najczęściej kaseta rowerowa ma od 3 do 11 zębatek ułożonych obok siebie od najmniejszej do największej. Ich liczba określana jest też jako liczba rzędów, dlatego jeżeli mowa o kasecie 9-rzędowej, wtedy ma ona 9 zębatek. Rozstaw i kształt zębów na każdej z zębatek jest podobny u większości wytwórców. Liczba zębów waha się z kolei od 10-11 w najmniejszych zębatkach aż do 36 zębów w tych największych.

O czym pamiętać przy wyborze?

Jeśli chcemy kupić nową kasetę, a ta, z której korzystaliśmy dotychczas była dobra, wybierzmy taki sam model. Możemy też wybrać kasetę z lepszej grupy, która będzie droższa, ale też trwalsza, lżejsza. W sprzedaży znajdziemy kasety z różnych grup, na przykład Shimano Ultegra do rowerów szosowych.

Przy poszukiwaniu kasety powinniśmy kierować się liczbą przełożeń na manetce tylnej przerzutki. Jeżeli manetka ma 9 przełożeń, wtedy musimy poszukiwać kasety 9-rzędowej, gdy 7, to 7-rzędowej. Następnie możemy dobrać liczbę ząbków. To ważne, ponieważ liczba ząbków na kasecie modyfikuje jazdę.

Ile zębów ma mieć kaseta rowerowa?

W większości kaset 6-10-rzędowych najmniejsza koronka ma od 11 do 14 zębów, wtedy stosuje się oznaczenie 11T, 14T, z kolei największa, w zależności od przeznaczenia, dla rowerów szosowych od 21T do 26T oraz dla rowerów górskich MTB od 28T do 36T. Im mniejsza liczba zębów, tym większą prędkość jazdy będziemy mogli uzyskać, natomiast wtedy, gdy ma ona więcej zębów, wtedy trudniej będzie nam się rozpędzić.

Jeśli chcemy dobra odpowiednią kasetę do siebie, weźmy pod uwagę te przełożenia, na których jeździmy najczęściej. Warto też odpowiedzieć sobie na parę pytań. Czy mamy problemy z podjazdami, ponieważ „brakuje” nam lżejszych biegów? Czy „najcięższa” przerzutka nie jest wcale taka ciężka i poradzilibyśmy sobie z cięższą?

Jeżeli mamy trudności z doborem kasety, warto skonsultować się ze specjalistą ze sklepu rowerowego lub z serwisu, który będzie mógł doradzić najlepsze modele kaset.

Dodaj komentarz