Kierownice rowerowe – wszystko, co warto wiedzieć

Jak sama nazwa wskazuje, kierownica rowerowa przeznaczona jest do kierowania rowerem. Bez nich nie będziemy w stanie kierować naszym pojazdem dwukołowym. Do rowerów montuje się dzisiaj różne rodzaje kierownic. Co warto o nich wiedzieć?

W nowoczesnych rowerach nie montuje się już praktycznie w ogóle kierownic mających jednakową średnicę na całej swojej długości. Najczęściej są one pogrubione w miejscu łączenia ze wspornikiem kierownicy, natomiast są cieńsze przy końcówkach, gdzie montuje się manetki przerzutek oraz klocki hamulcowe.

Wymiary kierownic rowerowych

W sprzedaży znajdziemy kierownice rowerowe gięte oraz proste w różnych wariantach. Zazwyczaj w rowerach górskich, turystycznych, szosowych czy miejskich montuje się kierownice mające długość od 56 cm do 60 cm, a nawet 75 cm w przypadku rowerów do jazdy Free Ride, Down Hill, Dirt, Street. Im dłuższa kierownica, tym łatwiej będzie nam się kierowało rowerem – jazda będzie wtedy bardziej stabilna i spokojna. Z kolei krótkie kierownice powodują, że możemy robić szybsze skręty, ale też samo prowadzenie będzie bardziej nerwowe.

Jeśli chodzi o średnicę rurki kierownicy, najczęściej spotykamy kierownice 25,4 mm oraz 31,8 mm. Powinniśmy dobrać je pod kątem wymiarów wspornika kierownicy, ale wtedy, gdy chcemy zastosować kierownicę o mniejszej średnicy, możemy zastosować specjalne podkładki.

Materiały na kierownice:

  • aluminum – to najczęściej używany materiał na kierownice rowerowe, jest lekki i jednocześnie bardzo wytrzymały, aluminium malowane jest na różne kolory, zwykle na czarny, ale znajdziemy też inne kolory
  • stal chromowo-molibdenowa – bardzo wytrzymały, ale ciężki materiał, stosowany głównie w kierownicach do rowerów BMX
  • carbon – włókno węglowe jest lżejsze od aluminium, a przy tym bardzo wytrzymałe, są to jednak najdroższe kierownice

Jak już wspomnieliśmy, kierownice rowerowe kupimy zarówno jako proste, jak i wygięte. Dobieramy je w zależności od rodzaju roweru.

Kierownica prosta

Tak naprawdę nie jest idealnie prosta, ale ma lekkie wygięcie centralne. Stosowana głównie w rowerach górskich. Nie ma dużych wygięć osłabiających konstrukcję. Ponadto ich brak pozwala na zminimalizowanie wykorzystanego materiału i uzyskanie lżejszej konstrukcji.

Kierownica gięta

Inaczej nazywana „jaskółką”. Stosowana głównie w rowerach miejskich. Pozwala na wygodne ułożenie dłoni, ale jest też dość ciężka.

Kierownica zjazdowa

Ma wygiętą konstrukcję z podniesionymi do góry końcówkami. Także jest usztywniana.

Kierownica baranek

Stosowana głównie w rowerach szosowych. Pochylenie przy jej trzymaniu pozwala na uzyskanie lepszej aerodynamiki.

Kierownica wielopozycyjna

Nazywana też turystyczną, daje możliwość trzymania kierownicy na różne sposoby.

Dodaj komentarz